کد مطلب:5639 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

ویژگی های شخصیتی پیامبر خاتم
در ششمین سده بعد از میلاد مسیح علیه السلام، در حالی كه سراسر جهان را تیرگی های جهل و ظلم فراگرفته بود و مشعل های هدایت الهی در همه سرزمین ها به خاموشی گراییده بود، خدای متعال، آخرین و برترین پیامبران خود را در تاریك ترین و منحطترین جوامع آن روز برانگیخت تا مشعل پرفروغ وحی را فرا راه همه انسان ها و برای همیشه برافروزد.

آری، حضرت محمّدصلی الله علیه وآله در سال 570 بعد از میلاد متولد شد. آن حضرت، در سن چهل سالگی به نبوّت مبعوث گشت.

خداوند ، كتاب الهی جاویدان و مصون از تحریف و نسخ را بر او نازل نمود تا معارف حقیقی و حكمت های آسمانی و احكام و قوانین الهی را بر مردم بیاموزد و همه انسان ها را به سوی سعادت دنیا و آخرت، رهبری نماید.

آن حضرت، سیزده سال در مكه مردم را به اسلام دعوت كرد و سختی ها و مشكلات فراوان متحمل شد، و در این مدت گروهی زبده تربیت كرد و پس از آن به مدینه مهاجرت نمود و آن جا را مركز قرار داد. ده سال در مدینه آزادانه دعوت و تبلیغ نمود و با سركشان عرب نبرد كرد و همه را مقهور ساخت. پس از ده سال همه جزیره العرب مسلمان شدند.

آیات قرآن تدریجاً در مدت بیست و سه سال بر آن حضرت نازل شد، مسلمین شیفتگی عجیبی نسبت به قرآن و هم نسبت به شخصیّت رسول اكرم نشان می دادند.

رسول اكرم صلی الله علیه وآله در سال یازدهم هجری، یعنی یازدهمین سال هجرت از مكه به مدینه، كه بیست و سومین سال پیامبری او و شصت و سومین سال از عمرش بود، رحلت نمود.

این در حالی بود كه جامعه ای نوبنیاد و مملو از نشاط روحی و مومن به یك ایدئولوژی سازنده كه احساس مسئولیت جهانی می كرد، تأسیس كرد و باقی گذاشت.

آن چه به این جامعه نوبنیاد روح و وحدت و نشاط داده بود، دو چیز بود: «قرآن» كه همواره تلاوت می شد و الهام می بخشید و دیگر شخصیّت عظیم و نافذ «رسول اكرم صلی الله علیه وآله» كه خاطرها را به خود مشغول و شیفته نگه می داشت.